AUTOR DO BLOG ENG.ARMANDO CAVERO MIRANDA SÃO PAULO BRASIL

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“GRAÇAS A DEUS PELA VIDA,PELA MINHA FAMÍLIA,PELO TRABALHO.PELO PÃO DE CADA DIA,POR NOS PROTEGER DO MAL”

“SE SEUS PROJETOS FOREM PARA UM ANO,SEMEIE O GRÂO.SE FOREM PARA DEZ ANOS,PLANTE UMA ÁRVORE.SE FOREM PARA CEM ANOS,EDUQUE O POVO”

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quarta-feira, 29 de janeiro de 2025

Overview on Battery Charging Systems for Electric Vehicles Pierpaolo Dini * , Sergio Saponara and Antonio Colicelli


 

Overview on Battery Charging Systems for Electric Vehicles Pierpaolo Dini * , Sergio Saponara and Antonio Colicelli Department of Information Engineering, University of Pisa, Via Girolamo Caruso n.16, 56100 Pisa, Italy

 Abstract: Catalyzed by the increasing interest in bi-directional electric vehicles, this paper delves into their significance and the challenges they encounter. Bi-directional electric vehicles not only serve as transportation but also function as essential electricity resources. Central to this energy revolution are On-Board Chargers (OBCs), which are pivotal in converting alternating (AC) energy into direct (DC) energy and vice versa. In this context, we explore the various circuit architectures of OBCs employed in bi-directional electric vehicles. We delve into the intricacies of rectifiers, switching converters, and the application of advanced control and filtering technologies. Our analysis extends to the implications of these circuit architectures on aspects such as voltage regulation capability, energy efficiency, and thermal management. Furthermore, we address the broader significance of these developments in the integration of bidirectional systems, which are driving advances in circuit architectures to better harness the energy flexibility of electric vehicles. We emphasize the critical role of bi-directional electric vehicles in the transition toward a smart and sustainable energy grid. To enhance accessibility for a diverse readership, we will provide concise definitions or explanations for technical terms used throughout the paper, ensuring that our work is approachable even for those who may not be experts in the field.
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segunda-feira, 27 de janeiro de 2025

ESTUDO DE CONVERSORES ESTÁTICOS CA-CA MONOFÁSICOS E TRIFÁSICOS BASEADOS NO PRINCÍPIO DO CAPACITOR CHAVEADO Mauricio Dalla Vecchia, Telles Brunelli Lazzarin, Ivo Barbi Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC, Florianópolis – SC, Brasil


 ESTUDO DE CONVERSORES ESTÁTICOS CA-CA MONOFÁSICOS ETRIFÁSICOS BASEADOS NO PRINCÍPIO DO CAPACITOR CHAVEADO Mauricio Dalla Vecchia, Telles Brunelli Lazzarin, Ivo BarbiUniversidade Federal de Santa Catarina – UFSC, Florianópolis – SC, Brasil e-mail: m.dallavecchia90@gmail.com, telles@inep.ufsc.com, ivobarbi@inep.ufsc.br 

 Resumo – Este artigo apresenta uma célula básica bidirecional a capacitor chaveado para a conversão direta CA-CA. A partir desta célula são discutidas duas topologias CA-CA, uma monofásica e outra trifásica, e proposta uma terceira topologia CA-CA trifásica com número de interruptores reduzido, denominada deltaaberto. Essas topologias utilizam apenas capacitores e interruptores no estágio de potência, apresentam ganho fixo, operam em malha aberta, com valores constantes de razão cíclica e frequência, apresentam alta eficiência e elevada densidade de potência, típicas características de capacitores chaveados. A principal vantagem das topologias abordadas é a não utilização de elementos indutivos no circuito de potência, o que reduz significativamente o volume e peso da estrutura. Os conversores são adequados para a implementação de transformadores eletrônicos e possuem potencial para substituir o autotransformador em aplicações residenciais, comerciais e industriais. Estudo, análise e comprovação experimental são apresentados para os seguintes conversores: monofásico de 1 kW, trifásico de 6 kW e trifásico com conexão delta-aberto de 3,5 kW, todos para 220 V/110 V. As topologias operam com uma frequência de comutação de 100 kHz. Resultados experimentais expressivos, como eficiência em torno de 93 % em plena carga, são apresentados e comprovam o potencial de aplicação das topologias.

domingo, 26 de janeiro de 2025

Simple Method to Estimate Battery Lifetime and Upkeep of Lead-Acid and Lithium-Ion Batteries-Pedro C. Bolsi 1,2, Edemar O. Prado 1,2, Romario J. Nazaré 2, Hamiltom C. Sartori 1, José R. Pinheiro 1,2 1Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria - RS, Brasil 2Universidade Federal da Bahia, Salvador - BA, Brasil


 

Simple Method to Estimate Battery Lifetime and Upkeep of Lead-Acid and Lithium-Ion Batteries

 Pedro C. Bolsi 1,2, Edemar O. Prado 1,2, Romario J. Nazaré 2, Hamiltom C. Sartori 1, José R. Pinheiro 1,2 

1Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria - RS, Brasil 

2Universidade Federal da Bahia, Salvador - BA, Brasil

 e-mail: pedrobolsi@ufba.br, edemar.prado@ufba.br, romario.jesus@ufba.br, hamiltomsar@gmail.com, jrenes@gepoc.ufsm.br

 ABSTRACT This work provides an event-oriented method to model and predict the lifetime of leadacid and lithium-iron phosphate batteries. An ampere-hour integration method is proposed to be used in conjunction with the event-oriented method to achieve higher accuracy. The methods are applied to lead acid and lithium-iron phosphate batteries on a commercial 1 kW single-office/home-office uninterruptible power supply (UPS). Additional circuits for measurements, or microprocessors are avoided to not increase the UPS cost, reducing its market competitiveness. The usefulness of the proposed approach is demonstrated by an upkeep analysis based on the cost of the battery and the service time for each battery technology.

VIEW FULL PAPER: https://journal.sobraep.org.br/index.php/rep/article/view/981

DOWNLOAD : https://journal.sobraep.org.br/index.php/rep/article/view/981/881